Anmeldelse

Nødvendig klassereise

Skuespillerne er den store styrken i Det Norske Teatrets sceneversjon av «Tante Ulrikkes vei».

GOD KONTAKT: Både Gaute Adela Aastorp Cudjoe (Jamal) og Manish Sharma (Mo) overbeviser i «Tante Ulrikkes vei». Det blir emosjonelt uten å bikke over i sentimentalitet. FOTO: ERIKA HEBBERT GOD KONTAKT: Både Gaute Adela Aastorp Cudjoe (Jamal) og Manish Sharma (Mo) overbeviser i «Tante Ulrikkes vei». Det blir emosjonelt uten å bikke over i sentimentalitet. FOTO: ERIKA HEBBERT

Av Zeshan Shakar

Det Norske Teatret, Rommen Scene

Tilrettelagt for scenen av: Carl Morten Amundsen og Victoria Meirik.

Regissør: Victoria Meirik.

Scenografi og kostyme: Unni Walstad.

Lysdesign: Gyril Høgberg.

Videodesign: Simon Valentine.

Lyddesign: Audun Melbye.

Dramaturg: Carl Morten Amundsen

Med: Gaute Adela Aastorp Cudjoe, Manish Sharma/Thomas Bipin Olsen og Ragnhild Meling Enoksen.

Det nærmer seg 18 år siden 11. september 2001. Jeg nærmer meg dobbelt så gammel som det jeg var den dagen, men terroraksjonene var så sterke som handling og symbol at vi heller ikke i dag slipper unna ettervirkningene av dem.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Ideer

Nei til «Gubben og katten», «Kvinner i kamp» og Aslak Nore: Slik virker sensur og selvsensur på det russiske bokmar­kedet.

Historie

På slutten av 1950-tallet ba forfatter Øivind Eckhoff homofile og lesbiske om å sende inn sine historier. Nå blir de publisert for første gang.

Kulturuka

Om kunsten å kontrol­lere det ukontrol­ler­bare.