Anmeldelse

Høyt og lavt med Avedon

«Avedons Amerika» gir et fascinerende fotografisk innblikk i amerikansk etterkrigsliv – med samtidig resonans og relevans.

MOTE: At også et og annet av Richard Avedons fabelaktige motebilder er inkludert, endrer ikke inntrykket av at det er ganske andre arbeider Henie Onstad mener er de «betydningsfulle» Avedon-fotografiene. Her er et portrett av modellen Dovima fra 1955. © FOTO: RICHARD AVEDON, «DOVIMA WITH ELEPHANTS, 8EVENING DRESS BY DIOR», CIRQUE D’HIVER, PARIS, AUGUST 1955. ©THE RICHARD AVEDON FOUNDATION Richard AvedonMOTE: At også et og annet av Richard Avedons fabelaktige motebilder er inkludert, endrer ikke inntrykket av at det er ganske andre arbeider Henie Onstad mener er de «betydningsfulle» Avedon-fotografiene. Her er et portrett av modellen Dovima fra 1955. © FOTO: RICHARD AVEDON, «DOVIMA WITH ELEPHANTS, 8EVENING DRESS BY DIOR», CIRQUE D’HIVER, PARIS, AUGUST 1955. ©THE RICHARD AVEDON FOUNDATION Richard Avedon

Richard Avedon

Henie Onstad Kunstsenter, Bærum

Står til 8. september.

En marsdag i 1963 tok den amerikanske fotografen Richard Avedon (1923–2004) et bilde av William Casby i Louisiana. Samme år markerte USA 100-årsjubileet for Abraham Lincolns frigjøring av slavene. Fotografiets undertittel, «born in slavery», lader det med alvor, drama og historie. Det samme gjør den eldgamle mannens intense blikk. Portrettet er tett – Casbys hode er fullstendig dominerende, og Avedon har plassert ham foran den typen nøytral bakgrunn fotografen ble kjent for.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Medier

Motedron­ningen forlater Vogue. Ryktene sier at Jeff Bezos står klar til å kjøpe maga­sin­im­pe­riet.

Grillpraten

Forfatter Levi Henriksen er aktuell med ny roman og ei bok om Åge Aleksan­dersens sanger. Han bruker grillen for å varme opp til høstens lanse­ringer.

Leseliste for vår tid

Stadig større deler av samfunnet vårt blir styrt av algoritmer. Hannah Fry forsøker å vise oss hvordan vi kan vinne tilbake kontrollen.