Anmeldelse

Desperasjon og preposisjon

Gamle kjenninger dukker opp i nye sammenhenger i Silje Linge Haalands utstilling «Blant».

TILBAKE IGJEN: Gamle kjenninger fra tidligere utstillinger dukker opp i nye sammenhenger, som en voksavstøpning av en fot. | ALLE FOTO: GALLERI K TILBAKE IGJEN: Gamle kjenninger fra tidligere utstillinger dukker opp i nye sammenhenger, som en voksavstøpning av en fot. | ALLE FOTO: GALLERI K

Galleri K, Oslo

Står til 9. juni.

Røtter og kvister påført et dekke av refleks må forseres i det mørklagte gallerirommet for å komme til en videoprojeksjon. De pussige representantene fra naturen framstår som harde, flisete indre organer, ville knuter og vifter av greiner. Skogrestene er i Silje Linge Haalands grep gjort til lysende og rare skulpturer som skaper en uvirkelig stemning – som om man snarere enn å forholde seg til naturens egne former snublet rundt i noe kunstig, som en data-animasjon. Man famler, men det er fint.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Det er ikke bare musikkri­tikken som er blitt servil. Det er hele bransjen.

Musikk

Arild Rønsen og flere andre kriti­ker­ve­te­raner savner den frekke musikk­an­mel­deren

Medier

Chat GPT klarer å gjengi innhold bak beta­lingsmur. Det bekymrer DN-redaktør Magnus Aabech, som nå maner til samarbeid mellom mediene.