Medier

Mikser PR og journalistikk

Mediekritikere advarer mot ny mastergrad i «journalistikk og kommunikasjon» ved Nord universitet:

GIR GRØNT LYS: Espen Teigen er et levende eksempel på de flytende grensene mellom PR og journalistikk. På nyåret går han fra å være Sylvi Listhaugs rådgiver til å bli journalist i Nettavisen. – Uproblematisk, mener han selv. FOTO: SIV DOLMEN Siv Dolmen/ KlassekampenGIR GRØNT LYS: Espen Teigen er et levende eksempel på de flytende grensene mellom PR og journalistikk. På nyåret går han fra å være Sylvi Listhaugs rådgiver til å bli journalist i Nettavisen. – Uproblematisk, mener han selv. FOTO: SIV DOLMEN Siv Dolmen/ Klassekampen

Det er et velkjent fenomen at en utdannelse i journalistikk like gjerne kan være veien til en jobb i kommunikasjonsbransjen. Mens en journalist i prinsippet skal tjene offentligheten, er en PR-ansvarlig eller kommunikasjonsrådgiver ansatt for å fremme budskapet til en bedrift eller en offentlig institusjon.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

På tampen

Kva er verst for NRKs truverd: å krevja ute­sten­ging av Israel eller å lata som at Eurovision eksisterer i «drøm og fantasier»?

Historie

Nesten alle filmene om okku­pa­sjonstida har kommet de siste 25 årene.

Historie

Arne sang «Ja, vi elsker» for første gang. Bjarne ventet på at faren skulle komme hjem. I dag er det 80 år siden freden kom til Norge.