Konsert

Topp topp-punkt

Idyll og klangkunst: Solisten har det – og det har jammen orkesteret og.

LISE DAVIDSEN: Norges nye vokale ener og «rising star» imponerte i Oslo. FOTO: PIERLUCA TARANTA LISE DAVIDSEN: Norges nye vokale ener og «rising star» imponerte i Oslo. FOTO: PIERLUCA TARANTA

Lise Davidsen

Antje Weithaas (fiolin/leder), Det Norske Kammerorkester

Verk av Wagner, Mahler og Beethoven

Lise Davidsen har en verdensstjernes stemmekvaliteter – og om hun rendyrker sin musikalitet, kan hun bli en legende. Hun har nylig debutert ved Glyndebourne, Wiener Staatsoper, BBC Proms, festivalen i Aix-en-Provence, på Covent Garden, og til sommeren synger hun Elisabeth i Tannhäuser i Bayreuth med Gergiev som dirigent. Hun har også skrevet eksklusiv kontrakt med Decca og er utnevnt til årets unge artist av Gramophone. Det er ikke rart at konserten hun gjorde med Det Norske Kammerorkesteret forrige uke var utsolgt. Det var imidlertid orkesteret som sto for kveldens mest gjennomførte prestasjon.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Kommentar

Leksa i bakleksa

Musikk er underlig: umulig å berøre, men berører oss tilbake som ingenting annet. Den høres, så er den borte. Men vi vil huske, høre igjen. Vi skriver ned, setter musikken på kontinuerlig repetisjon. Musikere har gått milevis for å lære ny musikk. Over fjell og dal, i all slags vær og føre. På andre sida av fjellet var musikeren som spilte slik at fortellingene om det de hørte spredte seg med vinden.

Essay

Takt­skif­tet

Oscar-utdelingen er rett rundt hjørnet, og menneskelig ondskap står sentralt i en alternativ musikalbølge.

Intervju

Klang og klangløs

Sarah Klangs musikk virker å vasse i sorg. Det skjønner hun ikke selv.