«Fredsvennen» Bendik Riis kjempet for anerkjennelse og mot fornedring fra maktens folk, skriver Marianne Bjørneboe.

Herr kunstmaler Bendik Riis

«MITT HEM MITT FÆDREHEIM»: Utkastelsen av familien fra barndomshjemmet i 1928 preget Bendik Riis hele livet, og ble et tilbakevendende motiv. Dette bildet malte han på Gaustad i 1947. FOTO: FREDRIKSTAD KOMMUNES KUNSTSAMLING / DIGITALT MUSEUM Glomdal, Arne

Jeg var i sommer på en gammel herregård på Onsøy utenfor Fredrikstad, der årets kunstutstilling var viet Bendik Riis (1911–1988). Hadde han selv vært i live ville nok dette vært en seierrik fjær i hatten, han som livet gjennom kjempet for anerkjennelse og mot fornedring fra maktens folk. På den staselige Elingård, som ligger i vakre omgivelser og med parkanlegg, har det levd adel, her har kongelige vært gjester og forhandlinger knyttet til dobbeltmonarki og nasjonalstat foregått.

Med andre ord