Kommentar

Nysgjer­rig­hetens død

Mye av det opplysningstiden sto for, kastes nå i søpla. Likevel krever folk å nyte fruktene av vitenskapen.

HVEM, HVA, HVOR OG HVORDAN? Årsaken til at så mange av oss lever et relativt trygt og godt liv, er vitenskap og teknologi, skapt av nysgjerrighet. Det er det mange som glemmer, skriver Bjørn Vassnes. Her fra utstillingen «Body Worlds». FOTO: CHRISTINA QUICLER, AFP/NTB SCANPIX CRISTINA QUICLERHVEM, HVA, HVOR OG HVORDAN? Årsaken til at så mange av oss lever et relativt trygt og godt liv, er vitenskap og teknologi, skapt av nysgjerrighet. Det er det mange som glemmer, skriver Bjørn Vassnes. Her fra utstillingen «Body Worlds». FOTO: CHRISTINA QUICLER, AFP/NTB SCANPIX CRISTINA QUICLER

For en som synes ny viten, nye erkjennelser, er noe av det mest spennende og givende som fins, er det merkelig å se den nærmest totale mangelen på stoff om vitenskap i dagens medier. Det var faktisk bedre for 25 år siden, da aviser som Aftenposten hadde egen forskningsredaksjon: I dag er det ingen aviser som har det.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Vagant og Vinduet slår seg sammen – for å gjøre hva?

De rike blir stadig rikere. Skatte­kom­mi­sjonen vil gjøre dem enda rikere.

Sommer­lek­tyre for rookies.