Essay

Mot musikken

Klazistisk: Kjartan Fløgstad tar feil når han hevder musikklivet aldri tok noe oppgjør med nazismen. For etterkrigskomponistene var oppgjøret totalt.

Illustrasjon: Knut Løvås Illustrasjon: Knut Løvås

Kjartan Fløgstad er en énmannshær. Når han ruller ut kanonene gjør han det på bred front, i et land som hadde vært mye fattigere uten hans ideologikritikk i sakprosa og fiksjon. I essaysamlingen «Etter i saumane» går han hardt og betimelig til verks mot den nyliberale ideologiproduksjonen, og jeg tar av meg hatten, og skjorta, og buksa, for dette arbeidet. Mannen er en polyhistor som produserer helhetlige verdensbilder hvor alt går restløst opp i den fløgstadske analyse. Da er det kanskje ikke til å unngå at noen av kanonkulene bommer på målet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

Du skal ikke tro du er en heltemodig pressemann bare fordi du skaper støy.

Essay

Jan Erik Volds kjærlig­hetsdikt rommer samhø­righet og harmoni, men også den grunn­leg­gende ensomheten.

Verdensarkivet

I søket etter bilder til Bokma­ga­sinet hender det man kommer over ting som er på siden av saken, men som er for gode til ikke å deles. Arkivaren presen­terer et utvalg.