La meg først spikre fast: likestillingskampen er en viktig kamp. Systematisk undertrykking av kvinner finner sted verden over, og må selvsagt bekjempes. Men når kvinnekamp synliggjøres gjennom feministiske protester mot et fotografi som viser en naken kvinne bakfra, er jeg redd Kvinnefronten ødelegger for seg selv. IKEA-reklamen, som er anmeldt til Forbrukerombudet, benytter et kunstfotografi og bør tolkes på kunstens premisser, uten feministiske fordommer. Bildet som vises fram i Klassekampen 27. oktober framstår heller med uskyld enn å være ladet med seksualitet og kjønnsdiskriminering slik Marit Kvamme og Tove Smaadahl hevder. Konklusjonen av at elementene bil og naken kvinne gir klare assosiasjoner til prostitusjon, virker som en smal og flau kortslutning. Bildet kan like gjerne symbolisere frihet, og kvinnen som et fritt subjekt som skuer utover det vakre landskapet. Uansett er det estetisert nakenhet som i alle fall frigjør seg fra sosialrealistiske tolkninger. Det er ikke et 1:1 forhold mellom elementene i bildet og virkeligheten.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn