Nietzsche som god europeer

Rundt midten av 1880-tallet hadde Nietzsche avsluttet sitt profetiske mellomspill med Zarathustra-suiten og hadde gått over (eller tilbake) til kunnskapskritikken, som nå lot til å kunne åpne et mulighetenes rike. Det gjelder framfor alt Hinsides godt og ondt, men også Moralens genealogi og ikke minst de nye innledningene han skriver til sine gamle arbeider i forbindelse med nyutgaver i 1886. Samtidig skriver han en helt ny femte del av Den glade vitenskapen. Han prøver nå ut de posisjonene han kaller kommende, og kan dermed riste av seg den aggressiviteten som hefter ved hans mer eller mindre immoralistiske scenarier, for isteden å bli inviterende, lekende, drømmende. Han prøver seg som «fritenker», «fri ånd», en «ny filosof», og inviterer også sine lesere – som han gjerne kaller «mine venner» ? til å ta del i denne mer eller mindre utopiske friheten.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Innenriks

Helse

Obah Warzame Henriksen måtte flytte fra Trondheim fordi hun ikke fikk nok timer med bru­ker­styrt personlig assistent av kommunen.

Skatt

På vei ut Skatte­etatens dører slipper skatte­krim­ve­teran Bjørn Weider-Krog ny bok med en klar advarsel til norske myndig­heter.

Kriselov

Leder i justis­ko­mi­teen, Helge André Njåstad (Frp), åpner for at komiteens arbeid med ny kriselov «kanskje ikke er forankret godt nok».