Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Bok

Frodig maskespill

En tekstsamling presenterer med hell en alternativ kunstkritisk tradisjon – som likevel er preget av spørsmålene som fortsatt kjennetegner hele feltet.

EKSPLOSIVT: James McNeill Whistlers maleri «Nocturne in Black and Gold – The Falling Rocket» ble slaktet av kritiker John Ruskin i 1877 – og striden endte i retten. Det er en av historiene som fortelles i Halvor Hauges ferske antologi om kunstkritikk. Foto: Wikimedia Commons

Den andre kritikken

Halvor Haugen (red.)

Tekstbyrået forlag 2025

I 1877 stod amerikaneren James McNeill Whistler i det kunstskribenten Halvor Haugen i sin nye antologi, «Den andre kritikken», kaller «den engelske kunstverdenens voldsomste mediestorm». Den berømte kritikeren John Ruskin hadde nemlig gitt malerens bilde «Nocturne in Black and Gold – The Falling Rocket» det glatte lag. Han hevdet at Whistlers gallerist ikke burde ha tillatt visningen av et arbeid hvor «kunstnerens ukyndige tåpeligheter kommer så nær bevisst bedrageri».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen