Et smutthull i loven
Ved å åpne for politisk reklame på sosiale medier har vi gitt pengesterke aktører stor innflytelse på norsk politikk.
Da to representanter for Facebook sommeren 2017 troppet opp på Stortinget for å tilby sine tjenester til norske partier, var interessen stor. Samtlige stortingspartier tok imot det amerikanske selskapet, som orienterte om hvordan norske politikere kan bruke Facebooks tjenester for å nå ut til velgerne. Selv om flere av partiene støttet det rådende forbudet mot politisk reklame på tv, var alle likevel villige til å benytte seg av et unntak i loven. Kringkastingsloven forbyr nemlig politisk reklame på fjernsyn, ja, til og med på «tekstfjernsyn», som det står i lovteksten. Forbudet omfatter likevel ikke de etter hvert svært mektige internasjonale tekselskapene, som Facebook, Instagram og Tiktok. På nett er det fritt fram for politiske budskap.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn