Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Roman

Traumer som rollespill

Hvordan lære jødiske barn om historien? Jo: Putt dem i en liksom-konsentrasjonsleir!

LIVETS TRE: Eduardo Halfons roman tar oss inn i de guatemalanske skogene. Her er nasjonaltreet Ceiba. FOTO: WIKIMEDIA COMMONS
Roman

Eduardo Halfon

Tarantell

Oversatt av Signe Prøis

Solum Bokvennen 2025, 149 sider

Utgangspunktet for Eduardo Halfons «Tarantell» er et av de sprøeste jeg kan huske å ha lest: I fjellene i Guatemala samles en gruppe jødiske diasporabarn, i alderen 12–14 år, for å delta på en slags «leir» sommeren 1984. Der skal de lære «ferdigheter for å overleve i villmarken, men også overlevelsesferdigheter for jødiske barn i villmarken. Det er ikke det samme, ble vi fortalt». Neivel? Så følger noen merkelig militante, men tross alt ordinære leirskoledager, inntil sommerleiren plutselig, før noen vet ordet av det, er gjort om til en konsentrasjonsleir. Barna hundses og ydmykes av de voksne, de tvinges til meningsløse arbeidsoppgaver, til å utøve vold mot hverandre, til å kravle og spise som dyr, alt under overoppsikten til leirkommandant Samuel Blum, som har romanens titulære tarantell på armen – en feilkobling i fortellerens hukommelse, fordi «det siste jeg hadde forventet å se den morgenen, på et rødt armbind rundt den venstre bicepsen til Samuel Blum, var et hakekors».

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?