Det var trist å lese om Statsnetts nye konsesjon for å underlegge store naturområder i Finnmark voldsomme master og luftstrekk av kraftledninger. En snuoperasjon trengs.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
«The Brutalist» er en kolossal, formørket visjon av en republikk bygget på migranters lidelse.
Benjamin Yazdan
Oscarfavoritt: Den jødisk-ungarske arkitekten László Tóth (Adrien Brody) har overlevd holocaust bare for å oppdage at friheten i det fremgangsrike USA kun har bruk for hans arbeidskraft. Det er lite rom både for hans Bauhaus-ideer og hans jødiske identitet. Foto: UIP
The Brutalist
(USA/Ungarn/England, 2024) Regi: Brady Corbet. Manus: Brady Corbet, Mona Fastvold Drama/ 3 t. 36 min./ Kino
Brady Corbets «The Brutalist» strutter av kunstnerisk selvtillit og gjennomføringsevne selv om regissøren kunne ha risikert å rive hele reisverket til filmen allerede med sin første, monumentalt overtydelige tagning. Om bord et skip i innseilingen til New York i 1947 presser den holocaustoverlevende, jødisk-ungarske arkitekten László Tóth (Adrien Brody) seg gjennom de sultne og desperate massene fra Europa og får et salvelsesfullt glimt av Frihetsgudinnen. Men kobberstatuen som troner over de håpefulle, ser vi bare opp ned, ute av fokus – et vrengebilde av en fiksjon som for lengst har slått sprekker. Og i de lange årene mens László venter på at kona og journalisten Erszébet (Felicity Jones) og niesen Zsófia (Raffey Cassidy) skal få innvilget innreise så de sammen kan starte en ny tilværelse i USA, famler arkitekten seg gjennom dagjobber på utsatte byggeplasser frem til heroinavhengighet og desillusjon.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.