Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Bjørn Vatne innstilt som DNF-leder

Valgkomiteen har talt

Den norske Forfatterforening (DNF) melder at valgkomiteen har innstilt kandidater til foreningens ulike verv. Innstillingen er enstemmig. Seks nye kandidater er innstilt til valg, mens åtte kandidater er innstilt til gjenvalg, skriver foreningen på sine nettsider.

En av dem som er innstilt til gjenvalg, er DNF-leder Bjørn Vatne, som hoppet inn da Brynjulf Jung Tjønn trakk seg i fjor. «Vatne har vist seg som en engasjert og fremoverlent leder, med stor arbeidskapasitet og innsikt i de litteraturpolitiske sakene han har jobbet med», skriver komiteen. I styret vil han få selskap av Amalie Kasin Lerstang, Sandra Lillebø, Sivert Nesbø, Hanne Ramsdal, Endre Ruset, Oda Malmin og Jens M. Johansson.

DNFs litterære råd får en rekke nye medlemmer: Thomas Marco Blatt, Tor Eystein Øverås, Ruth Lillegraven og Aina Basso er innstilt til verv. De vil få selskap av Adelheid E. Seyfarth Gulbrandsen, Aina Villanger og Jørgen Brekke.

Kandidatene velges på DNFs årsmøte, som i år går av stabelen 22.–23 mars. EW

Avislesingen synker

Lyd og bilde blir viktigere for mediene

77 prosent av befolkningen leste norske aviser daglig i 2024, ned fra 79 prosent fra året før. Samtidig foretrekker stadig flere video- og lydmedier. Det viser en undersøkelse som Kantar Media har gjennomført for Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

«77 prosent av befolkningen benytter seg hver dag av innhold fra norske aviser, og samlet når norske nettaviser daglig ut til flere i den norske befolkningen enn både Facebook, Snapchat, Youtube og Tiktok», sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL. Samtidig strømmer nå 74 prosent video daglig, mens 21 prosent lytter til podkast.

Foto: Colourbox

Lesingen av papiraviser har gått ned 8,6 prosent fra 2023. I fjor leste 23 prosent av befolkningen papiraviser daglig, en nedgang på 1 prosentpoeng fra året før. Konsumet av papiraviser er dermed omtrent én femdel av nivået for 20 år siden.

71 prosent leser digitale aviser daglig, ned fra 73 prosent i 2023. Flest foretrekker å lese nyheter på mobilen, som står for tre fjerdedeler av den digitale bruken. ©NTB