Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kunst

Streik og glamour

100 år etter gjenskaper Oslos bymuseum et tiår preget av sosiale motsetninger og ny urban fargerikdom om hverandre.

Tidsbilder: Selv om Bymuseet først og fremst er en kulturhistorisk institusjon, ikke et kunstmuseum, er flere kunstverk inkludert i utstillingen. Til venstre ser vi en reproduksjon av Reidar Aulies «Tendens» (1931), mens vi til høyre i bildet kan se et originalmaleri av Laura Hovland. Foto: Rune Thorstein, Bymuseet

Tyvetallet

Bymuseet i Oslo

Står på ­ubestemt tid

Markedsføringen er ukonvensjonell: «Støvet forlot os straks vi fik Protos», het det over illustrasjonen av en tilårskommen støvsuger og ordene «Kan nu beskues i utstillingen ‘Tyvetallet’». I samme avisannonse lokket Bymuseet med at «jazz og dans preger utelivet, kvinner bryter med samfunnets forventninger, mange bor trangt og daarlig, arbeidsledigheten er merkbar, bilene blir flere …».

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?