Onsdag 27. november sto en anmeldelse av Sonja Krohns store retrospektive utstilling på trykk i Klassekampen. En ganske uengasjert og mager tospalter signert Sara Hegna Hammer. Sonja Krohn har vært aktiv kunstner helt fra debuten på slutten av 70-tallet. Det er altså intet mindre enn et livsverk som vises fram; et av etterkrigs-Norges viktigste kunstnerskap. Men anmelderen er tydeligvis helt ute av stand til å se Krohns virke og utvikling som kunstner i kontekst, verken i tid eller rom, og gjemmer seg heller bak den intetsigende og overflatiske ingressen «Litt av hvert» (!).
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Det må gå
DebattNationaltheatret
Franskmennene brukte fem år og 700 millioner euro, cirka syv milliarder norske kroner, på å gjenoppbygge Notre-Dame etter brannen i 2019. Nationaltheatret ber om ti milliarder kroner for å rehabilitere teaterbygningen, pluss et nytt teater på Tullinløkka. For en full rehabilitering av Nationaltheatret sier Statsbygg at det vil ta om lag syv år. Antall sitteplasser sier noe om størrelsesforholdet mellom de to bygningene. Notre-Dame har 9000 sitteplasser, Nationaltheatrets hovedscene har 741 plasser, Amfiscenen 200 plasser. Sammenlikne epler og pærer? Tror ikke det.