Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Kostymene er fine i Nationaltheatrets «Hedda Gabler». Ellers er det ikke så mye å skryte av.

Vissent vinløv og en snipp i løseste laget

Bare fjas: Man må gjerne tilføre tragedier som «Hedda Gabler» et humoristisk tilsnitt, men det har lite for seg om det ikke bidrar til å utvide forståelsen av verket. Foto: Erika Hebbert

Hedda Gabler

Henrik Ibsen

Regi: Mattis Herman Nyquist

Scenografi og lys: ­Øyvind Wangensteen

Kostyme: Alva Walderhaug Brosten

Lyd: Gaute Tønder

Med: Lena Kristin Ellingsen, Ola G. Furuseth, Thorbjørn Harr, Mariann Hole, Nils Jørgen Kaalstad

Hedda Gabler» er et av Henrik Ibsens mest spilte skuespill – bare på Nationaltheatret har det vært spilt ti ganger tidligere. Det er flere grunner til at denne teksten stadig får nye tolkninger, men én av dem er at dramaets karakterer er så komplekse og til tider uforståelige at det ligger store muligheter for regissører og skuespillere til å skape sin egen versjon av klassikeren.