Anne Sverdrup-Thygeson har viet de siste 30 årene til livet blant trekronene og på skogbunnen. Men det følger et ansvar med å besitte kunnskap, ifølge henne.
Det er ikke et ord jeg bruker mye, verken om meg selv eller andre, sier Anne Sverdrup-Thygeson da Klassekampen ringer:
Lars Korff Lofthus’ blanding av folkekunst, drikkekultur og nakne korpulente herrer er et egenartet bidrag til samtalen om kjønn, identitet og norskhet.
Ølbollens estetikk
KulturtirsdagKulturtisdagKåre Bulie
Feststemningen er umiskjennelig i Lars Korff Lofthus’ (f. 1978) utstilling i Kristiansand Kunsthall: «Min runde Væn Kom hid og skjænk», står det skrevet med gullbokstaver på den rosafargede ølbollen som er det første publikum møter. Den som vandrer rundt sokkelen drikkeredskapet med et hestehode i hver ende hviler på, vil oppdage fortsettelsen: «Saa danser vi paa Bord & Bænk».
Selv ikke minions i dress kan redde «Grusomme meg 4».
Grusomt overfylt
AnmeldelseAbirami Logendran
Grusomme meg 4
(USA, 2024) Regi: Chris Renaud, Patrick Delage
Manus: Mike White
Animasjon. 6 år. 1 t. 34 min.
I 2010 kunne man vanskelig å forutse at små gule minions skulle kapre hjerter verden over, men med lanseringen av «Grusomme meg» ble de raskt et fenomen. Minions er lett gjenkjennelige, formet som meterhøye gule piller, med store, runde og uttrykksfulle øyne og et bredt smil. Det er hundrevis av dem, og alt som kommer ut av munnen på dem, er babbel. De er dumme, men også høyst lojale assistenter, nesten som soldater, alltid ute etter å tjene en «mesterskurk». Med minions fant animasjonsstudioet Illumination en kommersiell suksessoppskrift, som de nå bruker for sjette gang.