Så satt krigen der
ganske så beskjeden de første dagene
Hun skjulte ansiktet og pustet knapt
Den første døde personen skulle få et navn og et nummer
Og kanskje vil fargen på skoene hans bli minnet av trommer
Han er heldig, vil bli kjent som martyr,
... mens vi andre fortsetter som omstridte tall
Uten navn eller historier.
Krigen begynte som en fristelse som var en forbannelse
Hun lot bare som hun sov
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kunst bidrar til å skape virkelighet i et av Jon Fosses sterkere dramaer, «Einkvan».
Realitet og virkning
Anmeldelse
![](https://cdn.sanity.io/images/u4eaiudq/production/27506dc8dac191910daf8af0038cf9e162634700-2600x1733.jpg?w=1600)
Jon Fosses nyeste teaterstykke undersøker motsetningen mellom ensomhet og fellesskap. Til slutt strammer teksten grepet: Hvis man som kunstner først står alene, hva er forskjellen på virkelighet, røyndom, og det som frambringes gjennom kunst? Er det noen forskjell? Jeg kommer tilbake til det.