Mener det skrevne teateret blomstrer
Årets Heddapriser ble delt ut i går. Ifølge juryleder Andreas Wiese har det siste året vist at det litterære teateret er på oppsving – og at vi trenger Oslo Nye Teater.

I går var en gjev dag i den norske kulturkalenderen: Heddaprisen, landets mest høythengende teaterpris, ble delt ut. Totalt ble det utdelt 15 priser under seremonien på Oslo Nye Teater.
Da Klassekampen tar en prat med Andreas Wiese, talsperson for Heddaprisens jury, medgir han at det var bittersøtt å avholde prisseremonien akkurat her. Den siste tida har Oslo Nye Teater vært rammet av økonomiske problemer.
– Det er en spesiell følelse å dele ut Heddaprisen på et teater som trues av nedleggelse, det kommer man ikke unna. Det er viktig at dette teateret reddes, det viser også årets priser, sier Wiese.
– Vi ble sjarmert
Oslo Nye Teaters oppsetninger var nemlig godt representert på årets nominasjonsliste – og et av stykkene kunne innkassere prisen for beste barneforestilling. Den gikk til «Kristiania Magiske Tivolitheater» – en usedvanlig levende og medrivende forestilling, mener Wiese.
– Som vi skrev i begrunnelsen: Når hele publikum til slutt jubler over replikken «Teateret er reddet!», blir vi sjarmert. Så vet vi jo at det ikke samsvarer helt med virkeligheten – Oslo Nye Teater slåss for å overleve, sier han.
I forrige ukes Klassekampen rykket teaterkritiker Amund Grimstad ut mot det han mente var et habilitetsproblem i Heddaprisjuryen. En av de nominerte til årets regi, Erik Schøyen, er nemlig selv jurymedlem – og ble «sendt på gangen» da nominasjonen ble avgjort.
Det var imidlertid ikke Schøyen som stakk av med prisen i går. Det var Kim Haugen, som vant prisen for forestillingen «Karusell» på Nationaltheatret.
– Komedie er noe av det vanskeligste å regissere. Den krever en forståelse for replikker og situasjoner, og ikke minst for forholdet mellom mennesker. Det er en form det ofte tas litt lett på, men bare prøv å få folk til å le – det er ikke så lett, sier Wiese.

«Karusell» kunne for øvrig skryte av flere nominasjoner. To av stykkets skuespillere, Henriette Marø og Jan Gunnar Røise, var nominert til pris for henholdsvis beste hovedrolle og beste medspiller.
Dramatikken er tilbake
I sin kritikk forrige uke pekte Amund Grimstad også på at ingen skuespiller nord for Trondheim har vunnet en Heddapris for beste hovedrolle – et faktum som skal ha skapt en del misnøye.
Den tid er over, viste det seg i går: Prisen for årets beste hovedrolle gikk til Kristian Fr. Figenschow ved Hålogaland Teater, som ligger i Tromsø.

– Han fikk den for rolla i det minimalistiske Beckett-stykket «Sluttspill». Det er lite å spille på, og dermed må man være veldig presis. Figenschow spiller fram galgenhumor, resignasjon og forakt i et menneske som befinner seg helt på kanten av undergangen, sier Wiese.
Generelt var det et sterkt år for den klassiske scenedramatikken, mener han. Hva prisen for beste scenetekst angår, var konkurransen knallhard. Tre veteraner, inkludert en nobelprisvinner, var nominerte: Jon Fosse, Peter Rosenlund og Arne Lygre.
Det lengste strået trakk Lygre og teksten «I vårt sted», som ble spilt på Nationaltheatret. Wiese sier det er en svært rik tekst om risikoen ved og verdien av vennskap.
– Seinest i fjor rullet debatten om det litterære teaterets tap av terreng. Ser vi en oppsving?

– Når jeg ser på denne lista, med Lygre, Fosse og Rosenlund, ser det ut til at den skrevne dramatikken er på vei inn igjen. Det vil jo svinge fra år til år, sier Wiese.
Dobbel seier for Dibasey
Blant prisene på programmet skiller én seg ut: Prisen for «særlig kunstnerisk innsats». Den deles ikke nødvendigvis ut hvert år, forteller Wiese.
I år har det imidlertid seilt opp en klar kandidat. Prisen går til Tani Dibasey for stykket «SAYKOLUHJEE», som ble spilt i fjor.
«Den skrevne dramatikken er på vei inn igjen.»
— Andreas Wiese, juryens talsperson
Wiese kaller Dibaseys stykke et «nybrottsarbeid» der teater og terapi smelter sammen. Dibasey tar dessuten hjem en annen statuett, nemlig prisen for årets beste teaterforestilling. Den vinner han for «Sorte gutter gråter ikke».
Stykket ble løftet fram som et av fjorårets høydepunkt av Klassekampens teaterkritiker Mariken Lauvstad. «Fem unge flerkulturelle menn, hvorav flere har strevd med å finne sin plass i det etablerte Teater-Norge, forvandlet i august en leilighet på Rodeløkka til et kunstnerisk kraftsentrum av de sjeldne», skrev hun før jul.
Dramaturg med motstand
Årets ærespris var det dramaturg Cecilia Ölveczky som fikk. Prisen deles ut av Heddaprisens komité, og komitéleder Nora Evensen framhever særlig Ölveczkys mangeårige blikk mot Europa og verden.
– Som dramaturg har hun også samarbeidet tett med flere av våre største regissører, og utfordret deres arbeid ved det hun selv har betegnet som «en motsatt vilje».
– Hva innebærer det?
– Det handler om å gi motstand, og stille essensielle spørsmål under arbeidet med en dramatisk tekst; hvorfor man har valgt akkurat denne teksten, hvilken retning man vil ta den i, hvilket formspråk man vil gi den. Tillit og ærlighet har vært viktige stikkord i hennes arbeid, sier Evensen.