Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kulturtirsdag

Under overflaten

I mellomkrigstiden klargjorde Henie Onstad-­aktuelle Jean Painlevé at også sjøhester og blekkspruter – og filmopptak av dem – kunne være kunst.

Dramatisk: «Lobster Claw or de Gaulle» er nå å se på Henie Onstad Kunstsenter. Foto: Gjengitt med tillatelse fra Archives Jean Painlevé/ Les Documents cinématographiques, Paris

Den åpne kjeften er ruvende og preget av en skummel tanngard, nesa tilsvarende markant og hanekammen øverst en formidabel avslutning. Jean Painlevés (1902–1989) dramatiske fotografi fra 1929 av det som i realiteten er en hummerklo, minner om et menneskehode i den grad at fantasien straks settes i sving.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?