Det er ikke så ofte jeg lar meg provosere av ting som blir sagt på tv, men forrige uke skjedde det. Jeg satt i sofaen og ante fred og ingen fare og smalt på «Debatten» på NRK. Tema for programmet var bruk, eller misbruk, av norske bistandskroner. Det ble presentert et utvalg norske bistandspenger gitt til blant annet prosjekter innen kunst- og musikkfeltet, blant annet jazzfestivalen Madajazzcar på Madagaskar og en rockeskole i Mostar i Bosnia. Fra start til slutt ble disse prosjektene latterliggjort av både programleder og debattanter. Ja, til og med utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim, som var invitert inn for å forsvare statens valg av bistandsprosjekter, kalte jazzfestivalen og rockeskolen for «tullete» og «lite representative» opptil flere ganger.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Smetanas nasjonalromantikk blir internasjonal, på godt og vondt.
Hans fedreland
AnmeldelseAlbum
Smetana
Má Vlast
Czech Philharmonic, Semyon Bychkov (dir.)
Pentatone Music
I andre halvdel av 1800-tallet ble det nasjonale internasjonalt. Grieg var en greie i hele Europa, ikke fordi «norske» melodier var sånn på moten, men fordi nasjoner skulle bygges på folket heller enn på kirke og aristokrati. Alt nasjonalt ble derfor et internasjonalt anliggende, og også tsjekkiske Bedřich Smetanas (1824–84) musikk ble tatt varmt imot av en bred kulturelite. Ikke selv om, men nettopp fordi musikkens temaer hørte til tsjekkisk folklore.