Under Marie Ulvens seks år gamle profilbilde på Facebook står det: «Når jeg blir voksen vil jeg bli superstjerne». Et år seinere har hun et nytt profilbilde. Her står hun står med armen i været, midt i et gledesrop, foran en billboard av seg selv på Times Square i New York. «Vil fortsatt bli superstjerne», står det. Og nå? På Ulvens rødmalte bad er veggene dekket av innrammede lp-trofeer hun er tildelt fra RIAA, Recording Industry Association of America: «Platinum certification for the single ‘I Wanna Be Your Girlfriend’». «Platinum certification for the single ‘We Fell in Love in October’».
Girl in Red måtte finne opp seg sjøl på nytt som glad artist. Men en annen identitetskrise har hun fortsatt gående.
Hvem er hun?
En forestilling i Stockholm og en i Umeå med ulik forståelse av samtidsopera.
Ny svensk opera
Mats Larsson Gothe
Löftet
Susanne Marko (libretto), Stefan Larsson (regi)
Kungliga Operan, Stockholm 14. mars
«Stolthet och fördom»
David Björkman (dirigent og arrangør), Sofia Fredén (libretto), Clara Svärd (regi)
Norrlandsoperan, Umeå 2. mars
At det ikke settes opp mer samtidsopera, er fordi sjangeren har en kommunikasjonsutfordring. Mange sier at operakunsten mistet sin relevans på 1900-tallet, med tonalitetens fall og at det i verdenskrigenes århundre ble løgnaktig og falskt å skrive vakre melodier. Skolene og -ismene fra vår tid er få – eller rettere sagt er de altfor mange. Når du setter deg i operasalen for å se og høre et nyskrevet verk, aner du ikke hvilket tonespråk verket skal snakke. Og hvordan skal egentlig komponister kunne kommunisere når de færreste skjønner, eller engang aksepterer, normene for hvordan stemmen uttrykker tekst og følelser? Slike tanker kunne blitt til en bok, men betraktningen skal få tjene som innledning til en omtale av to nyskrevne og interessante svenske operaverk.