Lauget har utspilt sin rolle
Tor Eystein Øverås skriver i Klassekampen 9. mars at litterær kvalitet er kjernen i den pågående debatten om forfatternes organisasjonsmessige tilknytning. Selvsagt er kunstnerisk kvalitetsvurdering en del av diskusjonen, men debatten handler også om noe langt mer.
Det norske samfunnet har forandret seg voldsomt siden Den norske Forfatterforening ble stiftet i 1893. Forfatterforeningen framsto den gang som et laug, og medlemmene utformet selv det som kan sees som spirene til en norsk litteraturpolitikk. Særlig etter andre verdenskrig har kunst og kultur fått en helt annen rolle i samfunnet enn den hadde i Norge på slutten av 1800-tallet. Kunst og kultur har i dag blitt storindustri og styres følgelig etter industriens prinsipper. Forlag, filmindustri, musikk- og spillindustri er organisert av internasjonale storselskaper. Til og med viktige premissleverandører innen kulturfeltet, som universiteter og høyskoler, styres i dag etter kapitalistiske prinsipper.
Alt dette innebærer at dagens forfattere og kulturarbeidere har en helt annen virkelighet å forholde seg til enn forrige århundrenes aktører.
Grovt sagt har forfatterne blitt vareleverandører til storindustrien, vår samfunnsmessige stilling ligner i noen grad på arbeiderklassens. Forfattere og kulturarbeidere som gruppe tilhører her de lavtlønte, og har meget svake ordninger når det for eksempel gjelder samfunnsgoder som pensjon og sykelønn. Dette bør få konsekvenser for måten forfattere og andre kulturarbeidere organiserer seg på.
Her har vi mye å lære av arbeiderbevegelsens framvekst i Norge ved begynnelsen av 1900-tallet. Da besto faglige sammenslutninger av mange mindre organisasjoner og laug, som gjorde det vanskelig å fremme og få gjennomført faglige krav. Martin Tranmæl som hadde vært i Amerika og sett kapitalismens rovdrift på arbeidskraft og ressurser, forsto hva som måtte gjøres: De faglige organisasjonene måtte slå seg sammen, alle arbeidere på samme arbeidsplass kunne gjerne bli med i samme forbund. Alle særkrav fra laugenes tid måtte underordnes det nye fellesskapet i fagforeningene. Laugene hadde kort sagt utspilt sin rolle.
Vi kjenner resultatet av denne prosessen: Norsk LO er i dag kanskje verdens sterkeste og mest innflytelsesrike faglige organisasjon. Forfattere og andre kulturarbeidere hegner fortsatt om sine små organisasjoner og bruker mye tid på å krangle seg imellom.
Vi må heller se på hva som forener oss og etablere samarbeid som kan bringe forfatternes økonomi og rettigheter framover. En møysommelig prosess, som vil kreve kløkt og tålmodighet. Men har vi noe valg?