Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kringla heimsinsFilosofi

Gazaskolen

Da Gaza var «Asias Athen».

I Athen var Platons akademi i drift helt fram til den kristne keiseren Justinian stengte etablissementet i 529. Det bidro til å gi Athen status som lærdommens sentrum. Utover i senantikken ble de gamle kunnskapssentrene utkonkurrert av kristne patriarkbyer der både filosofiske og religiøse tekster ble kopiert og diskutert. Men Gaza var et unntak. I en hundreårsperiode fra slutten av 400-tallet av var byen det filosofen Aeneas kalte «Asias Athen»: Gaza hadde status som Lilleasias fremste senter for filosofisk kunnskap. Sammenslutningen av filosofer og lærde har siden blitt omtalt som «Gaza-skolen», kunnskapen som ble formidlet der, var først og fremst retorikk og nyplatonsk filosofi. Aeneas fra Gaza (430–520) var opplært i retorikk i Alexandria, men hadde sitt virke i Gaza, han konverterte til kristendommen og skrev forsvarsskrifter for den kristne lære, samtidig var han nyplatoniker og retoriker. Litt senere underviste Chorikios fra Gaza (cirka 500–550) i retorikk og skrev flere lange utlegninger over mytologiske motiv. I tillegg skrev han et berømt forsvar for teater/mimekunsten. Tredjemann i rekke an kjente lærere fra Gaza-skolen var Prokopios (465-528), også han kombinerte klassisk retorisk kunnskap med kristen forkynnelse. I ettertid er han blitt framholdt som den første som samlet lange lenker av bibelkommentarer, siden kalt «catenae». Takket være dem har man i dag tilgang på utdrag fra en rekke tekster som ellers ville vært tapt.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?