Musikeren med det store hjertet
Lillebjørn Nilsen (1950–2024) er gått ut av tida. Arven etter ham vil leve lenge, sier artistkollegaer.

I går kom nyheten om at Lillebjørn Nilsen er død, 73 år gammel. Den høyt skattede visesangeren sovnet inn lørdag kveld, omgitt av sine nærmeste, opplyste plateselskapet.
Få musikere har fått en like sentral plass i den norske folkesjela som Nilsen, som har skrevet seg inn i norsk visekanon med sanger som «Barn av regnbuen» og «Tanta til Beate».
I 1973 ga han ut «Lillebjørns gitarbok», som ble en kjær lærebok for gitarspillende ungdom i hele landet.
En av dem som har kjent Nilsen i mange år, er Åse Kleveland. Hun forteller at det første ordentlige møtet fant sted da de begge tilfeldigvis befant seg i Paris.
– Jeg gikk langs gata da jeg plutselig hørte noen som spilte fele. Dette hører nesten norsk ut, tenkte jeg. Så rundet jeg hjørnet – og der sto Lillebjørn og spilte, sier Kleveland.
Et enormt spekter
Vennskapet ble seinere til musikalsk samarbeid. Sammen med Birgitte Grimstad og Lars Klevstrand dannet Kleveland og Nilsen visebandet Ballade, som gjorde suksess seint på 1970-tallet – «en fantastisk tid», forteller Kleveland.
Hun betegner Nilsen som en poetisk motor i gruppa og framhever hans usedvanlige overskudd som musiker.
– Det som kjennetegnet ham, var at han var så nysgjerrig. De fleste musikere finner seg én sjanger, men med Lillebjørn visste du aldri. Han hadde et enormt spekter, sier Kleveland og forteller at da de spilte sammen i Ballade, hadde han gjerne med seg et lass av alle mulige slags instrumenter.
– Og om han likte et av dem, brukte han gjerne noen dager på å øve iherdig. Han var utrolig grundig og systematisk, sier Kleveland.
13 år på Ila skole
Mens mange med rette trekker fram Nilsens talent som låtskriver, vil Kleveland også framheve hans helt spesielle stemme.
– Den har en enorm varme og nærhet og gir en følelse av at han sitter rett ved siden av deg og synger. Samtidig har han en letthet, det virker så uanstrengt. Som musiker hadde han en særegen ro, sier Kleveland.

Blant Nilsens rike låtkatalog er det særlig én sang som ligger Kleveland nær hjertet.
– Hans første, lille og utrolig fine tekst, «Danse, ikke gråte nå», har jeg sunget gjennom hele livet. Den skrev han da han var 13 år gammel og gikk på Ila skole, forteller Kleveland.
Selv om kollegaen nå er gått ut av tida, har han satt dype spor, mener Kleveland.
– Enten du henvender deg til et voksent publikum eller et ungt – alle kan låtene hans. Lillebjørn vil leve lenge, sier hun.
Turnélivets skald
En som ikke kjente Lillebjørn Nilsen personlig, men som hadde et sterkt forhold til hans musikk, er artist og komponist Torgny Amdam.

– For min generasjon var gitarboka helt formativ – selv for meg, som ikke selv ble gitarist, forteller Amdam.
Blant Nilsens album trekker han særlig fram «Original Nilsen» fra 1986.
– Den var et viktig lydspor til min barndom. Og så inneholder plata den Nilsen-låta som er min absolutte favoritt – «Jiris sang», sier Amdam og gir seg til å synge låta høyt gjennom telefonrøret:
Så lever jeg i brever/ Som jeg sjelden sender hjem/ Min kjære, hva med ungene?/ Fortell meg mer om dem.
– Fader, altså. Det er sjelden jeg har hørt en så presis, nådeløs og melankolsk framstilling av turnerende musikerliv. Det er en rik tekst som tegner flere bilder, samtidig er den enkel og framført så uanstrengt, sier Amdam.
Han tror alle som har vært turnerende musikere, eller har stått en turnerende musiker nær, kan kjenne seg igjen i låta.
«Hans skaperkraft vil leve videre i både Oslos og hele Norges bevissthet.»
— Marianne Borgen, tidligere Oslo-ordfører
– Den handler om kunstnerisk dedikasjon og oppofrelse, om turnélivets pris, sier han.
Fanget byens sjel
Nilsen ble tildelt St. Hallvard-medaljen i 2017. Det er Oslo bys høyeste utmerkelse. Tidligere Oslo-ordfører Marianne Borgen forteller at det var en stor ære og glede for henne å overrekke ham prisen.
– Gjennom sin musikk og sine tekster har han på en fantastisk måte beskrevet byens liv, sier Borgen og trekker fram låter som «God natt Oslo», «Tanta til Beate» og «Alexander Kiellands plass».
– Jeg takker ham for gleden, tryggheten og samholdet han har bidratt med. Mange kjente seg nok igjen i at han var vår kunstner, en byens skald, som med sin skrivekunst og musikalitet klarte å skape en egen Oslo-identitet, fortsetter Borgen.
Siste gang Borgen traff Nilsen, var i forbindelse med at artisten ble utnevnt til ridder av 1. klasse i St. Olavs Orden for sin visekunst. Det skjedde i 2022.
– Jeg synes han er en fantastisk artist og kunstner. Vi har så mye å takke ham for. Derfor tror jeg hans skaperkraft vil leve videre i både Oslos og hele Norges bevissthet.