Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Hilmar Fredriksen har ført sammen vestlig modernisme og konseptkunst og østlig mystikk. Resultatet er et egenartet, stilsikkert og vittig livsverk.

Ut av boksen

Hindret blikk: Det rullende «Kommunikasjonsstykke» – trolig Hilmar Fredriksens mest berømte verk – har fått en sentral plass i utstillingen på Lillehammer kunstmuseum. Foto: Nasjonalmuseet

Hilmar ­Fredriksen

Lillehammer Kunst­museum

Står til 3. mars 2024

I 1980 flyttet Hilmar Fredriksen til Düsseldorf for å studere ved byens sagnomsuste kunstakademi. Nordmannens bakgrunn var utradisjonell: Den hippie-påvirkede 27-åringen hadde i flere år bodd i et religiøst kollektiv, vært med på å omgjøre en gammel gård på Toten til et kloster og og levd det han har kalt et «rent, enkelt og hellig liv». Munken hadde imidlertid også vært gjennom en periode med erfaringer kunsthistorikeren Audun Eckhoff i den nye monografien «Hilmar Fredriksen» omtaler som «en faretruende utprøving av ulike typer rusmidler».