Siden nidstanga er et preventivt tiltak mot verdens dårskap, opererer vi selvsagt ikke med noen foreldelsesfrist. Dessverre for Se og Hør, som i anledning denne ukas lansering av Britney-memoarene «Min egen stemme» må sone for gamle synder. «Superstjernen sjokkerte en hel verden da hun blottet sin ekstreme bulemage», skrev sladderbladet i 2008, under et bilde av tobarnsmora Britney som poserer smilende på MTV Awards med sitt tilnærmet flate mageparti. Og så ved siden av: «Det kan virke som om sensasjonen Spears alltid vil ha mer mat. Gimme more-sangerens monsterlår vitner i alle fall om usunne matvaner». Forfatter Marta Breen, som delte klippet med Dagsavisen, påpeker det forstemmende ved at dette for kun 15 år siden var gangbar mynt. Nettforsida av Se og Hør i går: Et blinkende gult bilde av den nylig myndige Ingrid Alexandra og tittelen «Fotfølges døgnet rundt». Mye er fortsatt som før. SHH
Helgeplaner
Det er som om Munchmuseet griper etter halmstrå når de skal forklare publikum hvorfor de har sammenstilt verkene til Francisco de Goya (1746–1828) og vår egen Edvard Munch. «Hva forbinder dem?» spør museet i beskrivelsen av utstillingen «Moderne profetier», som åpner i morgen. Svaret er visst at det først var i Munchs levetid at Goya fikk internasjonal berømmelse, at «de delte kunstneriske interesser» og at mange i Munchs omgangskrets var fascinert av Goya. Vel og bra, men man trenger selvsagt ikke unnskylde at man har kastet verk av to av kunsthistoriens mest bemerkelsesverdige kunstnere inn i samme rom! Med det sagt, så kan det være verdt å merke av også neste lørdag i kalenderen. Da møtes Goya-ekspert Manuela Mena Marques og Munchmuseets kurator Trine Otte Bak Nielsen til samtale om hvorfor Goya fikk en renessanse akkurat i Munchs samtid. SHH