Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Skatt

Mener skattetoppene bryter Grunnloven

Seniorskattejurist Bjørn Weider-Krog langer ut mot Skattedirektoratets inngripen i enkeltsaker.

Klassejuss: Seniorskattejurist i Skatteetaten Bjørn Weider-Krog mener Skattedirektoratet bryter Grunnloven når de griper inn i enkeltsaker. Han omtaler praksisen som klassejuss, ettersom bare ressurssterke skattytere har tilgang på advokater som kan kontakte topper i direktoratet.

I fjor avslørte Klassekampen at topper i Skattedirektoratet har grepet inn i enkeltsaker på skattekontoret. Blant annet forsvant to skattekrav mot Fred. Olsen-selskaper fordi en direktør i Skattedirektoratet instruerte skattekontoret. Kravene på 106 millioner forsvant etter at direktøren hadde blitt kontaktet av rederiets advokat.

Men har direktørene i direktoratet lov til å gripe inn i enkeltsaker som ligger til behandling hos skattekontoret?

Nei, mener seniorskattejurist Bjørn Weider-Krog på skattekontoret.

Kaller det klassejuss

Det er egentlig skatte kontoret som skal behandle enkeltsaker, mens Skatte direktoratet skal styre på et mer overordnet nivå.

I årets første nummer av fagtidsskriftet «Skatterett» argumenterer Weider-Krog for at praksisen er grunnlovsstridig. Han kaller det «klasse­juss».

– Det er bare personer med tilstrekkelig ressurser som kontakter Skattedirektoratet. Det jeg har sett, er at det er advokater med kontakter i direktoratet som tar opp klientenes saker der med enkeltpersoner, sier Weider-Krog.

– Har Skattedirektoratet forsøkt å instruere i saker du har jobbet med?

– Ja.

– Hva slags saker var det?

– Av hensyn til taushetsplikta, kan jeg ikke gå inn på det.

«Strider mot grunnloven»

Weider-Krogs artikkel berører maktfordelingen mellom regjeringen og Stortinget: Mens direktoratet er underlagt Finansdepartementet, har skattekontoret fått sin myndighet direkte fra Stortinget, mener han.

Regjeringen – som i Grunnloven faller innunder ordlyden «kongen» – har ikke mer makt enn den som er gitt av Stortinget, og ifølge Weider-Krog har regjeringen aldri fått myndighet til å fastsette skatt.

Når direktoratet instruerer skattekontoret i enkeltsaker, mener Weider-Krog at regjeringen tilraner seg Stortingets makt.

– Konsekvensen er at man til dels er tilbake til før 1814 og før Grunnloven. På den tida var det kongen som både fastsatte og krevde inn skatt, sier han.

Det innebærer et brudd med prinsippet om at folket skal beskatte seg selv.

– Det er en av de virkelig store tingene i Norges Grunnlov, men også i Frankrike og USA. Det at kongen nå tar roller i skattefastsettingsspørsmål, er i strid med Grunnloven, og det er et tilbakesteg for den demokratiske utviklingen.

Storting og regjering

Weider-Krog mener å finne støtte for sin konklusjon i forløperne til dagens lov.

Stortinget behandlet spørsmålet om instruksjon i enkeltsaker i 1977. Da var det ligningsnemnda som fastsatte skatten. Stortinget avviste kontant at regjeringen, gjennom direktoratet, kunne instruere nemnda i enkeltsaker.

I 2000 ble myndigheten til likningsnemnda overført til likningskontoret, som opprinnelig var et slags sekretariat.

Denne overføringen endret ikke regjeringens mulighet til å instruere i enkeltsaker, mener Weider-Krog. Myndigheten som ble overført, kom direkte fra Stortinget, ikke via regjeringen. At likningskontoret byttet navn i 2008, er heller ikke av betydning, mener han.

Godtar ulovlig praksis

I 2019 mottok Finansdepartementet to varsler om Skatte­direktoratets innblanding i enkeltsaker, som Klassekampen har omtalt. Departementet mente direktoratet hadde brutt god forvaltningsskikk. Det var greit at direktoratet instruerte. Problemet var at instruksjonen ikke alltid var skriftlig og etterprøvbar.

Direktoratet fikk i oppdrag å utarbeide retningslinjer for instruksjon. Under arbeidet var det en intern høringsrunde i hele Skatteetaten.

Klassekampen har fått innsyn i et svar fra avdeling skattekrim, der Weider-Krog jobber. Han var sentral i utarbeidelsen av svaret. «Det følger av det over beskrevne at det ikke er instruksjonsmyndighet i enkeltsaker om skattefastsetting», heter det i konklusjonen.

Likevel ble retningslinjene godkjent i mai 2021. Weider-Krog mener de setter godkjentstempel på en ulovlig praksis. Dessuten mistenker han at retningslinjene ikke blir fulgt.

– Dette skjer i ganske stor grad uformelt. Det kan skje i en e-post, over telefon eller i møter. Da forsvinner også den transparensen som Stortinget forutsetter at eksisterer i forvaltningen for å sikre rettssikkerheten.

– Er det også tilfellet etter at den skriftlige retningslinja kom?

– Jeg har inntrykk av det. Jeg har ikke noe konkret, men jeg har inntrykk av at det skjer en påvirkning av enkeltsaker, som noen ville kalt instruksjoner, uten at den følger retningslinja i Skatteetaten.

«Misforståelse»

«Påstanden om at Skattedirektoratets instruksjon i enkeltsaker er ulovlig og grunnlovsstridig beror etter vår oppfatning på en misforståelse av forvaltningsretten», skriver Monica Sivertsen, ­leder i juridisk stab i Skatte­etaten divisjon innsats.

Ifølge Sivertsen hersker det ingen tvil om at de har lov til å instruere i enkeltsaker.

Hun skriver at instruksjonsretten er viktig, fordi direktoratet har det overordnede ansvaret for det som skjer i etaten. Fordi det ikke står eksplisitt i loven at skattekontoret ikke kan bli instruert, mener hun hovedregelen om at overordnet organ kan instruere, gjelder.

Skatteklagenemnda og olje­skattekontoret kan derimot ikke instrueres i enkeltsaker.

«Det er gjennom generelle instruksjoner og instruksjoner i enkeltsaker at direktoratet og departementet kan sikre en ensartet praksis og likebehandling i etaten», skriver Sivertsen.

Hun kjenner seg ikke igjen i at de nye retningslinjene ikke skal være fulgt.

«Vår erfaring er at Skattedirektoratet sjeldent benytter instruksjonsmyndigheten sin», skriver hun.