Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Forsidene til litteraturavisen BLA understreker den interessante dialogen mellom ord og bilde – og illustratørenes vesentlige rolle.

Kunsten å bla

FRODIG: På Grafill er alle forsidene montert tett i tett. Den monumentale firkantformen antyder at designeren har villet vise frem BLA som et kollektivt prosjekt. FOTO: IVAR KVAAL

Bøker som spiller instrumenter eller synger. Bøker med hender eller øyne. Bøker som brenner. Da Martin Asbjørnsen begynte å be illustratører om å skape forsider til BLA, tidsskriftet han gir form til, var det eneste kravet den unge designeren stilte, at tegningen skulle inneholde en bok. Seks år senere har det resultert i en formidabel rekke omslag med bøker i stadig skiftende roller – selv om ikke alle bidragsyterne fulgte Asbjørnsens oppfordring. Men om ikke hver eneste av de 63 BLA-utgavene som nå er å se på galleriveggen hos Grafill i Oslo, har en trykksak på forsiden, hersker det uansett aldri noen tvil om at bladet handler om litteratur.