Så er det den tiden på året – eller strengt tatt litt etter – at nominasjonene til Spellemannprisen blir offentliggjort. Sosiale medier renner over av glade nominerte, og med mange musikerkolleger i facebook-vennekretsen er det lett å tro at nominasjonene er et hett tema i nyhetsbildet. Det er det ikke, så vidt jeg kan se. I år, når Spellemann fyller 50, synes det å være mindre omtale av prisen enn jeg har sett tidligere.
Ekstraordinær kvalitet på to ulike operaforestillinger i Wien.
Folkeoperafest
Jean-Baptiste Lully
Thésée
Album
Les Talens Lyrique, Christophe Rousset (dir), Chœur de chambre de Namur
Theater an der Wien (Museumsquartier), Wien, 1. mars
Georg Friedrich Händel
Belshazzar
Album
L’Arpeggiata, Christina Pluhar (dir.), The Arnold Schoenberg Choir
Theater an der Wien (Museumsquartier), Wien, 2. mars
Er det ikke på tide at hovedstaden får et andre operahus i form av en folkeopera ? Uansett om vi er i Berlin, Stockholm eller Wien skjer det så mye spennende på disse litt mer alternative scenene. Theater an der Wien, som i 1805 huset urfremføringene av både Beethovens Leonore/Fidelio og ikke minst Eroicasymfonien , ble åpnet i 1801 av moroklumpen Emanuel Schikaneder – mest kjent som librettisten til Mozarts Tryllefløyten .