Stor uro under himmelen for ledelsen ved Nasjonalmuseet, direktør Karen Hindsbo og sjef for samlingene, Stina Högkvist. Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika», som i årtier pryda trappeoppgangen i Nasjonalgalleriet, blei altså tatt ut av den faste utstillingen på det nye Nasjonalmuseet, med begrunnelsen at det var kolonialistisk. Etter en mediestorm, særlig visstnok på sosiale medier, et område jeg ikke aner noe om, er altså maleriet foreløpig tilbake, med tusen unnskyldninger, og der de ansvarlige, særlig Stina Högkvist, legger seg såkalt flat. Er det egentlig grunnlag for en slik flatlegging og offentlig botsøvelse?
Journalistikk mot mørklegging
I et interessant intervju med Klassekampen 18. februar snakker forfatteren Lena Andersson om konspirasjoner og mørklegging i forbindelse med sin nye roman om drapet på Olof Palme. Når det er snakk om svenske myndigheter og mørklegging, er det imidlertid en annen sak som er mer aktuell. Denne uka møter dokumentarfilmskaper Henrik Evertsson igjen i retten i Sverige, der han er tiltalt for brudd på gravfreden ved den forliste passasjerferja Estonia i Østersjøen. Sammen med vrakekspert Linus Andersson filmet Evertsson den forliste ferja på havbunnen med drone i 2019, under arbeidet med dokumentarserien «Estonia – funnet som endret alt» (2020). De ble først frikjent i 2021, før de senere samme år ble funnet skyldige og idømt 40 dagbøter. Aktoratet anket straffen, som ifølge påtalemyndigheten var for mild. Nå står det et slag om svensk pressefrihet i retten.