Impossible på Svalbard: Staten har nekta Tom Cruise å filma på Svalbard fordi det vil være i strid med svalbardmiljøloven og svalbardpolitikken, ifølge Kulturdepartementet. Avslaget opprører Meghan Beaton i den nasjonale filmkommisjonen i Bergen. «Dette er meget skadelig for omdømmet vårt», sier hun til Bergens Tidende, med referanse til insentivordningen som har lokket Cruise hit.
Kore-edas første sørkoreanske film er ikke helt på høyde med filmskaperen.
Benjamin Yazdan
Baby-handel på kaia: Kore-edas filmer viser hvordan ulike offentlige rom og arkitektur virker inn på hvordan vi opptrer for oss selv og med hverandre. Foto: Another World Entertainment
Min vakre stjerne
(Broker, Sør-Korea, 2021) Manus og regi: Hirokazu Kore-eda. Drama, 2 t. 9 min., Kino
I «Min vakre stjerne», den japanske regissøren Hirokazu Kore-edas femtende spillefilm, blir menneskebarn stilt opp som vare, transaksjon og prosjekt opp mot barnet som menneske og prosess. Vaskerieieren Ha Sang-hyeon («Parasitt»-stjernen Song Kang-ho) har gått i kompaniskap med Hyung Dong-soo (Gang Dong-won), og sammen kidnapper de barn fra såkalte «babybokser» i den lokale kirka og selger dem videre til høystbydende. De gjør det ikke bare for profitt, men ut fra tanken om at en adoptivfamilie kan gi mer omsorg enn barnehjemsindustrien. Når den unge moren Moon So-young (Lee Ji-eun) angrer etter å ha forlatt det nyfødte barnet sitt, slutter hun seg til den snodige duoen. Og når de etter hvert får selskap av barnehjemsgutten Hae-jin (Im Seung-soo) er scenen satt for en knotete road trip med bleieskift, katt og mus-lek med to etterforskere og jakten på en passende ny familie på det svarte markedet for kjøp og salg av småbarn.
Hjørundfjorden: Vicky Krieps mellom kald fjord og steile fjell. Foto: Mer Film
Hélène & Mathieu
(Plus que jamais, Norge/ Frankrike, 2022) Regi og manus: Emily Atef. Drama, 2 t. 2 min., Kino
Regissør Emily Atef vil utvida samtalen om eit tema dei fleste vil omgå i det lengste: døden. Vi anar tidleg korleis historia om den unge, alvorleg lungesjuke Hélène vil enda. Difor vitnar det om klokskap og godt filmhandverk når dramaet «Hélène & Mathieu» både morar og overraskar til siste slutt. Framfor alt er dette originale kvinneportrettet ei stadfesting av at Vicky Krieps har vorte ei av Europas viktigaste filmskodespelarar.