Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kulturtirsdag

Høytid med tagger

De hardt prøvede frimerkene er ­undervurdert både som bidrag til julestemningen og som norsk kulturpolitikk.

FRIMERKEKUNST: I 1982 var Adolph Tidemands «Juleskikk» utgangspunktet for årets jule­frimerker. Portoen var kroner 1,75, og merkene utkom i hefter med ti i hvert. Foto: Jacques Lathion, Nasjonalmuseet

Til venstre i bildet er et par karer med rød topplue og ski på bena i ferd med å nå bakkens ende. I midten er en kvinne i folkedrakt og med et barn i den ene hånden og husgeråd i den andre på vei ned stabburstrappa. Også til høyre opptrer både små og store – flere av dem later til å konsentrere seg om fugleneket som er i ferd med å heises på plass på stabburets snødekkede tak, og de flygende skapningene som sitter og beveger seg rundt det.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?