Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Hva kan vi miste hvis vi faser ut statsstipendene?

Norge bør styrke statsstipendordningen, ikke legge den ned.

VANDRINGSSTAVEN: Det bør også bli en regel at statsstipendiatstillinger videreføres, ikke trekkes inn, når en mottaker faller fra eller pensjoneres, skriver innsenderne. Her sangeren Elias Akselsen (75) som ble utnevnt til statsstipendiat i 2010, under en konsert på kunstmuseet Blaker Meieri tidligere i høst. Foto: Gitte Johannessen, NTB

Det er grunn til bekymring for Statsstipendiatordningen. Signalene om gradvis utfasing av ordningen blir stadig mer åpenbare. I løpet av få år har tallet på statsstipendiater sunket fra 48 i 2009 til 12 i dag; fordi antallet nye tildelinger er redusert over tid, fordi nye tildelinger er uteblitt siden høsten 2019, og fordi det er vedtatt at stipendiet skal opphøre når mottakeren fyller 67 år. Det ligger inne søknader for hele 18 verdige kandidater.

For noen er det søkt forgjeves flere ganger.

Det er mye å ta igjen ! Det vil være gått fire år uten nye statsstipendiater om det ikke kommer en snuoperasjon før 2022 tar slutt. Klassekampen har tatt opp vanskjøtselen av ordningen flere ganger; senest på kultursidene 17. oktober og i et leserbrev 16. november 2022. Forskerforbundet har fulgt opp med brev til myndighetene. Merk ellers kjønnsubalansen. I årene fra 2010 til 2019 er for eksempel seks kvinner og tolv menn utnevnt.

Stipendiets opphør ved 67 år fører til at noen mottakere blir minstepensjonister. Tross statslønn kan altså statsstipendiater ikke velge å forbli i stillingen til fylte 70 år, slik ansatte i Norge kan. I reglementet for 2021 omtales statsstipendiet ikke som lønn, men som «støtte», tross lønnstrinnsplassering. Og ordet stilling unngås.

«Selvsagt er vi som har fått et statsstipendium, takknemlige»

Men statsstipendiaten må sende inn arbeidsrapporter regelmessig. Reelt sett er en statsstipendiat arbeidstaker. Ut fra talent og indre kall utfører statsstipendiater skapende idealistisk arbeid til nasjonens beste, og har kanskje i årevis levd som frilansere med usikre, eller nesten ingen, inntekter; ja, de fortsetter sitt gagnlige arbeid også lenge etter oppnådd pensjonsalder. Ikke sjelden er statsstipendiater særbegavelser innen forskning og eller kunst og ulike former for kulturvern; iblant alt på en gang. Tverrfaglighet er typisk.

Men hvorfor skal så statsstipendiater ikke regnes som arbeidstakere? En professor er forpliktet til å drive forskning, og det vil som regel si fri, egeninitiert forskning ved siden av forskningsbasert undervisning og administrasjon og så videre. En statsstipendiat, som kanskje til og med har doktorgrad, ja, professorkompetanse, skal altså ikke anses som arbeidstaker? Av de sistnevnte finnes folk som i årevis har vært løsarbeidere, ja, har representert det som er kalt «universitetsproletariatet.» Uansett mener vi at alle som har oppnådd å bli statsstipendiater, har særlige former for kompetanse, og bør ha samme rettigheter som arbeidstakere har.

Selvsagt er vi som har fått et statsstipendium, takknemlige. Det betyr anerkjennelse, ja, en form for «borgerlig fødsel». Endelig opplever man den økonomiske forutsigbarhet og trygghet som fast ansatte har. Stipendet utgjør i dag beskjedne 471.300 kroner i året. Likevel må det være lov å øve kritikk. Hvorfor skal for eksempel ikke alle statsstipendiater ha mulighet til skikkelig pensjon, siden det dreier seg om mennesker som med rette kan regne sitt stipendium langt på vei som vederlag for tapte arbeidsinntekter gjennom mange år? En form for pensjonssikring bør innføres, og helst med tilbakevirkende kraft.

De som fordeler midlene, må innse at statsstipendiatordningen favner om høyst ulike sider av kulturlivet, det vil si også vitenskap. Ved vanskjøtsel av statsstipendiatordningen utarmes både akademia og kulturlivet som sådant. Burde man ikke heller utvide ordningen til å omfatte flere, også flere kunstnere; som vederlag for bortfall av kunstnergasjer og garantiinntekter?

Det bør også bli en regel at statsstipendiatstillinger videreføres, ikke trekkes inn, når en mottaker faller fra eller pensjoneres. Så vidt vi vet har dette blitt praktisert tidligere. For eksempel skal Arne Garborg ha gått inn i statsstipendiet etter Ivar Aasen da sistnevnte døde i 1896.