Troll og toleranse
Kildebasert, stillferdig fortalt og med gripende minner fra tidsvitner publiserer NRK serien Last: Jøder . Idet skjermen viser avislinjer om at Quisling gjeninnfører Grunnlovens såkalte jødeparagraf, går tankene hundre år tilbake. Jeg ser for meg Henrik Wergeland som (ifølge medpassasjer Jørgen Moe) under en overfart på Mjøsa en julidag vandret rundt på dampskipet og fortalte intenst om et forslag han skrev til Stortinget om ‘jødenes emansipasjon’. Gjennom skrift og tale kjempet Wergeland i mange år for å endre paragraf 2 som stengte jøder ute fra riket. Da saken ble behandlet første gang i 1842, la han et eksemplar av sin diktsamling Jøden på stortingsmennenes pulter. Først i 1851, seks år etter Wergelands død, ble setningen fjernet.
I ulvetiden før og under krigen ble ord fra lystenneren og lynet Wergeland en inspirator for mange mennesker: Når de hjalp jøder og andre å flykte, når de trykket og distribuerte Jøssingposten , når de satt i fangenskap. Som ung student ble senere professor i nordisk litteratur, Rolf Nyboe Nettum, sendt til konsentrasjonsleir i Tyskland. En dag fikk han en pakke hjemmefra, en samling Wergeland-dikt. Denne boka gjemte han under hodeputa, og diktene kastet lys inn i den grusomme virkelighet han opplevde. De ga ham følelse av å være menneske selv i en fornedret tilstand. Hadde bare SS-folkene tatt innover seg Wergelands ord, skriver Nettum: «Mildhed, ei Skrækken, være din Kløgt og din Magt!».
I visa «Troll» løfter Lillebjørn Nilsen fram Wergeland som «fant et troll i vår Grunnlov. Det er sant! Mot dette sloss han til sin død og vant!». Lillebjørn sier det kan være vanskelig å oppdage trollene i vår egen samtid. Wergelands egne ord når han kaller på «Menneskeligheden i Menneskeheden» kan være til hjelp. I 1842, samme år som han skrev Jøden , og hundre år før de norske jødene ble deportert med skipet Donau, punkterer han fordommer mot jøder i artikkelen «Tolerants»: «Tolerants er en Menneskekjærlighedens ufravigelige Fordring, dens underste Trin […] det eiendommelige Kjendetegn, hvorved man kan skille sædelige Nationer fra barbariske og vilde». 180 år etter er det like viktig å minne om disse ordene, som da han skrev dem