Den britisk-japanske artisten Rina Sawayama holder lite tilbake på andrealbumet «Hold the Girl». Arrangementene er stadionrock-store. Powerpopfølelsene er formidable, tekstene terapi-utleverende. Produksjonen overdådig.
Tung trad: Virtuost nedstrippa Farka Touré-hyllest fra Khruangbin og sønn.
Er det et kløktig lite spark til «ørkenblues»-klisjeer å spore i låttittelen «Savanne»? Det er navnet på åpningskuttet på albumet «Ali», der gitarist og sanger Vieux Farka Touré har slått seg sammen med Texas-trioen Khruangbin. Og hva angår «Ali», er Vieux altså sønn til Ali Farka Touré (1939-2006). Senior var nemlig viden kjent over kontinentene som «ørkenbluesens» far, særlig kjent for platene med Ry Cooder tidlig nittitall. Det var en sjangermerkelapp han flere ganger uttrykket mer enn en viss ambivalens overfor, som tradisjonsbærer for musikk med røtter som går langt lenger tilbake enn den afroamerikanske bluesen. Denne tradisjonen bærer altså sønnen videre, nå med nye interkontinentale samarbeidspartnere.
King & James: To soulbluesrocka musikere fra samme sentrale miljø.
Et øye for sound
AnmeldelseAlbumTom Skjeklesæther
Marcus King
Young Blood
Easy Eye Sound/Republic/Universal
Early James
Strange Time to Be Alive
Easy Eye Sound/Concord/Universal
Marcus King (26) fra Greenville, South Carolina, hørte verdens beste plate – The Allman Brothers Bands «At Fillmore East» (1971) – da han var fire-fem år gammel. At lille Marcus lyttet til The Allmans i stedet for Disney-hits, skyldtes at faren hans, Marvin King, var en turnerende bluesmusiker og at cd-spilleren fylte rollen som barnevakt.