Elisabeth Lindland, skolepolitisk talsperson i MDG, skriver i Klassekampen fredag 2. september om behovet for bedre seksualundervisningen i skolen og gir en riktig problembeskrivelse. Etter å ha jobbet med å lage undervisningsopplegg om grensesetting og samtykke til ungdomsskolen, har jeg lyst til å peke på en vei fremover for seksualundervisningen.
Styrk skolebibliotekene!
Skolebibliotekene er en av de viktigste arenaene for økt leselyst og lesekompetanse hos barn og unge. Nå er det fare for at ordningen som sikrer nye bøker til skolebibliotekene ikke blir videreført. Flere rapporter har bekreftet sammenhengen mellom tilgang til skolebibliotek, leseferdighet og skoleprestasjoner. I en svensk kunnskapsoppsummering fra 2017, fremkommer det at elever som har tilgang til skolebibliotek, presterer bedre enn de som ikke har det. Videre viser en britisk undersøkelse fra 2010 sterk sammenheng mellom leseprestasjoner og bruk av skolebibliotek. Elevene som leste over forventet nivå, hadde nesten tre ganger så stor sannsynlighet for å si at de var bibliotekbrukere. Brukerne hadde også jevnt over mer positive holdninger til lesing og vurderte seg selv som bedre lesere. En foreløpig evaluering av tilskuddsordningen (2019–2022) viser at en opprustning av skolebibliotekene har ført til at elever leser mer enn før.