Den store lengselen
Nærhet og omsorg: Tarjei Vesaas’ «Fuglane» står på vidt gap mot omverdenen.

Det merkelige med kanoniserte bøker er at de på et vis lever to liv. Ett på sidene, det er det du kommer i kontakt med når du leser boken, og så ett utenfor sidene, det er all den kunnskap som sirkulerer om boken i kulturen. Om en roman som Tarjei Vesaas’ «Fuglane», for eksempel, er kunnskapen i kulturen så stor at man egentlig ikke behøver å lese den i det hele tatt for å kjenne den, den har liksom allerede lest seg selv: Tusten Mattis og rugdetrekket, tusten Mattis og søsteren Hege, tusten Mattis og søsterens plutselige tømmerhoggerkjæreste Jørgen som omkalfatrer Mattis’ verden og fjerner grunnen under hans føtter. Ut ifra dette: tanken om to ulike verdensanskuelser som brytes mot hverandre, den poetiske og den rasjonelle, den produserende og den ikke-produserende, med den sistes undergang som en uunngåelig konsekvens. Og så kanskje at Mattis også er et selvportrett av Vesaas, som han etter hvert yndet å si i intervjuer, og i forlengelsen av det, at Mattis er oss alle, som Dag Solstad en gang skrev. Ja, etter mer enn seksti år sentralt plassert i den norske litterære kanon, med alt hva det medfører av kontinuerlig omtale, særlig i skoleverket, som må ha produsert mange tusen særoppgaver om denne romanen, men også på universitetet, hvor ikke få hovedfags- og doktorgradsavhandlinger om den har blitt skrevet, er det ikke urimelig å tenke at fortolkningsreservoaret i «Fuglane» er bunnskrapt. At alt som kan sies om denne romanen er sagt.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent