Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Album

Form og innhold

Indre asyl: Billy Woods gir diasporisk eksistensialisme et vokabular og flyt.

KRYPTISK UTTRYKK: Billy Woods (til venstre, til høyre produsent Preservation) heter ikke «egentlig» Billy Woods, og lar seg aldri avbilde med synlige ansiktstrekk. På sitt nye album «Aethiopes» framstår han likevel som en rapper med en usedvanlig definert identitet. FOTO: PEPI KOPAB
Album

Billy Woods

Aethiopes

Backwoodz Studios

Om vi skal skrive om den amerikanske rapperen Billy Woods og hans nyeste album «Aethiopes», må vi forholde oss til konsepter rundt identitet i rapmusikk. Ingen vei utenom, for i presentasjonen av seg selv stiller Woods grunnleggende spørsmål rundt dette: ved å aldri la seg avbilde med selve ansiktet synlig, ved å bruke et tilsynelatende «vanlig navn» som rapnavn – selv om Woods er et artistnavn og egentlig døpenavn er ukjent/anonymisert, akkurat som ansiktstrekkene. Dessuten bokstaverer han helst med små bokstaver: billy woods.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?