Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Under emneknaggen «Booktok» anbefales bøker på Tiktok. Bokhandlerne Ark og Norli melder om økt salg:

Tjener på Tiktok-omtale

BOK-TREND: Bokhandlere, biblioteker og forlag kaster seg på Tiktok-trenden der brukere anbefaler bøker. Norli-sjef Caroline Heitmann sier at fantasy og romantikk er de mest populære sjangerne på bøkene som anbefales. Mange butikker har også egne hyller eller bord med disse bøkene. SKJERMDUMP: TIKTOK

Bøker som får omtale i Tiktok, troner på de norske bokhandlenes topplister. – Booktok har åpnet et nytt marked, sier Norli-sjef.

Martine Troli viser fram «Hør her’a» av Gulraiz Sharif til følgerne sine på det sosiale nettverket Tiktok. Hun er ansatt hos Ark Fornebu og lager videoer mellom arbeidsøktene i butikken.

Nesten 21.000 personer har sett videoen der Troli viser fram norske bøker som handler om skeive karakterer, deriblant Sharifs roman.

– Jeg vil si vi merker en direkte effekt på salget. Spesielt når videoene har mange visninger, sier Troli.

Hun driver Ark Fornebus «Booktok»-konto. Booktok er en emneknagg på Tiktok. Brukere på nettverket lager videoer der de anbefaler bøker og legger på Booktok-knaggen.

Flere har også opprettet egne kontoer spesifikt for å dele innhold om bøker. Ark Fornebu har en slik konto. De har nesten 1000 følgere og 17.000 likerklikk.

Bokhandlerkjeden Norli har også sin egen Tiktok-konto.

– Vi elsker Booktok! sier Caroline Heitmann, markedssjef i Norli.

Entusiasmen for den nye trenden skyldes økt etterspørsel etter bøker, særlig fra jenter i aldersgruppa 15–25.

– Det er vanligvis vanskelig å nå ut med bøker til ungdom i Norge. Booktok har åpnet det markedet, forteller Heitmann.

Bøker på topplister

Under emneknaggen Booktok er det blitt lagt ut tusenvis av videoer verden over. Ifølge Tiktok er videoene til sammen blitt sett 49 milliarder ganger.

Amerikanske Colleen Hoover er blant forfatterne som hyppig anbefales i det sosiale nettverket. Boka «Det ender med oss» ble utgitt i 2016 og ligger i dag på førsteplass på The New York Times’ bestselgerliste for skjønnlitteratur. Det har den vært i fire uker. Hoover har ofte flere bøker inne på lista samtidig.

Også i Norge ser bokhandlene at bøker som blir anbefalt på Tiktok, selger godt. Ofte er det bøker som er utgitt for flere år siden, som blir populære igjen etter å ha blitt anbefalt på nettverket.

Både Ark og Norli har egne artikler på nettsidene sine der de lister opp bøker som er blitt anbefalt på Tiktok.

– Det er en markedsføring som fungerer av seg selv. Vi prøver bare å møte etterspørselen med et godt tilbud. Nesten alle våre butikker har egne hyller eller bord der de viser bøker anbefalt på Tiktok, sier Caroline Heitmann i Norli.

SALG: Norlis Booktok-bord.

Hun forteller at bøkene som anbefales på Tiktok, i hovedsak er engelskspråklige. Fantasy og romantikk er de mest populære sjangerne.

– Salget av disse bøkene har definitivt gått opp, sier hun.

På Norlis topp-ti-liste over engelske bøker troner nesten utelukkende bøker som ofte omtales på Tiktok.

– Flere forlag vurderer nå å gi ut populære Booktok-titler på norsk, men det er usikkert om de vil selge like godt i oversatt utgave. Unge lesere leser like gjerne på engelsk som på norsk, og mange vil helst lese på originalspråket, sier Heitmann.

Følger internasjonal trend

Martine Troli er selv aktiv på Tiktok når hun ikke er på jobb for Ark.

– Jeg la merke til at mange britiske og amerikanske bokhandlere hadde egne Tiktok-kontoer. Men nesten ingen norske.

«Salget av disse bøkene har definitivt gått opp»

CAROLINE HEITMANN, MARKEDSSJEF I NORLI

Hun foreslo å starte opp en konto for butikken i oktober i fjor. Siden den gang har flere norske bokhandlere startet Tiktok-kontoer.

– Kommer folk innom butikken og spør om bøker de har sett på Tiktok?

– Ja, absolutt. Flere nevner at de har sett en bok på Tiktok. Eller så legger jeg merke til at bøker jeg har vist i en video, blir solgt rett etter på, sier Troli.

Treffer nye lesergrupper

Det er ikke bare bokhandlerne som har kastet seg på Tiktok-trenden. Man finner flere norske biblioteker på appen, som anbefaler bøker de har tilgjengelig. Askerbibliotekene har 567 følgere og nesten 12.000 likerklikk.

– Vi ser hele tida etter nye måter å treffe brukerne våre på. Responsen har hittil vært veldig god, sier Jon Esteban Furøy, leder for barne- og ungdomsavdelingen ved Askerbibliotekene.

De har to ansatte som lager videoer til Tiktok. Den mest sette videoen har fått 67.000 visninger. Der anbefales flere norske ungdomsbøker, blant annet «Dette er ikke oss» av Neda Alaei og «Litt redd, bare» av Alexander Kielland Krag.

– Vi legger merke til at folk etterspør bøkene vi omtaler på Tiktok. Vi vet at vi nå treffer en gruppe vi tidligere ikke har klart å treffe, sier Furøy.

Forlag kaster seg på trenden

Forlagene har også begynt å følge med på Tiktok-trenden. Det forteller Tone Hansen, kommunikasjonssjef i Cappelen Damm. Forlaget lagde tidligere i år en egen Tiktok-konto.

«Da vi så framveksten av Booktok og interessen for litteratur i denne kanalen, mente vi det var et riktig sted for Cappelen Damm å være til stede.

Mange unge voksne har sagt de har fått ny interesse for bøker og lesing etter å ha sett booktoks», skriver Hansen i en e-post til Klassekampen.

Kontoen har vokst raskt. Den har 50.000 likerklikk og 2280 følgere. Den mest sette videoen har 82.000 visninger.

Selv om forlaget anbefaler flere engelske bøker, merker Cappelen Damm at videoene deres skaper engasjement rundt norske bøker.

«Det var for eksempel veldig hyggelig da en følger skrev ‘Er pga. denne kontoen jeg kjøpte Henrik Langelands ‘Ut og stjæle lesere’ og startet å skrive min første bok’», skriver kommunikasjonssjefen.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production