Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Med «Licorice Pizza» er Paul Thomas Anderson tilbake. Adam Nayman har analysert amerikanerens åtte tidligere verk.

Historien om PTA

REVITALISERTE HOLLYWOOD: Regissør Paul Thomas Anderson er for tida kinoaktuell med «Licorice Pizza», men like interessant er det å vende blikket bakover, mot filmer som «Phantom Thread» og «Magnolia».FOTO: NTB SCANPIX TIZIANA FABI

Enkelte regissører har gjort så sterkt inntrykk at jeg over 20 år senere stadig minnes detaljer fra mitt første kinomøte med dem. Blant de samtidige jeg husker best, er Sofia Coppola (f. 1971), Wes Anderson (f. 1969) og Paul Thomas Anderson (f. 1970). Med den første het filmen «The Virgin Suicides» (1999), med den andre «The Royal Tenenbaums» (2001), med den tredje «Boogie Nights» (1997). Bare i Coppolas tilfelle var jeg med fra start – de to andre hadde debutert noe tidligere. Fra den gang har jeg imidlertid fulgt de tre gjennom nesten alt de har skapt.

Kåre Bulie skriver hver tirsdag om kunst, bøker og annen kultur i Klassekampen