Strupesanger Tagaq: Rekker tunge og biter hardt fra seg på nytt album.
Aslaug Olette Klausen
TANYA TAGAQ: Fra Cambridge Bay (Iqaluktuuttiaq), Nunavut i Canada, på sørkysten av Victoria Island (Kitlineq) – verdens åttende største øy. FOTO: THOMAS VAN DER ZAAG
Tanya Tagaq
Tongues
Six Shooter Record
Eat your morals / Eat your thoughts
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Musikken kunne overflatisk betraktes som noen hakk mer «stillestående» da Carmen Villain ga ut sitt tredje album «Both Lines Will Be Blue» i 2019. Samtidig var det klart at formen og uttrykket her var i markant bevegelse fra de mer rastløst psykedeliske orienterte utgivelsene tidligere i tiåret. På overflaten oppsummert ved at Spellemannsnominasjonen for andrealbumet «Infinite Avenue» i 2017 var i klassen «indie», mens «Both Lines Will Be Blue» fikk nominasjon i (den minst like vage) sjangerkategorien «electronica». Uten å være noe merkbart mer elektronisk, rent metodisk sett. Kanskje tvert om, for selv om klangen var bearbeidet, har utgangspunktet for det lydmaleriske uttrykket til Carmen Villain blitt stadig mer akustisk.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Dødelig gal / prøver å smitte / begeret har / tatt over i det siste åpner Kobe over en lyd som kunne vært en hybrid mellom fordreid fløyte og en kunstig fugl kjørt inn i miksebordet. Bassen trenger gjennom en sprengt høyttaler. Rent og rustent i skjønn forening. Som lyden av en psykose. Eller en reise med døden.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.