Du kan bla til neste sideBla med piltastene

«Mine venner» etterlater følelsen av at kvinner er kvinner verst.

Vennskapets pris

LITE DYNAMIKK: Den store overraskelsesfesten i Monika Isakstuens roman, er blitt redusert til et selskap med fire kvinner i Riksteatrets «Mine venner». Det tjener ikke forestillingen på. © FOTO: MAGNUS SKREDE

Hvilken plass spiller egentlig vennskapet i vår kultur?

Av Monica Isakstuen

Riksteatret, Oslo

Regi: Kjersti Haugen.

Koreografi: Magnus Myhr.

Scenograf og kostyme: Milja Salovaara.

Komponist/lyddesigner: Gaute Tønder.

Lysdesigner: Øyvind Wangensteen.

Dramaturg: Morten Kjerstad.

Produsent: Anita Basmo Bjørnstad.

Med: Linn Bjørnvik Grøder, Katja Brita Lindeberg, Evy Kasseth Røsten og Marte Stolp.

Barne- og ungdomskulturen renner over av fortellinger med vennskap som det viktigste omdreiningspunktet. I både tv-serier og bøker kan det virke som om det å være noens bestevenn er den viktigste relasjonen et barn kan ha. I voksenkulturen er imidlertid vennskapet den minst betydningsfulle relasjonen. Der spiller vennskapet som oftest en birolle til de romantiske eller familiære forholdene. Men de vennskapene Monica Isakstuen dykker ned i sin roman «Mine venner» er ikke oppbyggelige eller støttende, slik disse birollene gjerne er. Snarere er de alle sammen er destruktive og energitappende.