Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Teater

Vennskapets pris

«Mine venner» etterlater følelsen av at kvinner er kvinner verst.

LITE DYNAMIKK: Den store overraskelsesfesten i Monika Isakstuens roman, er blitt redusert til et selskap med fire kvinner i Riksteatrets «Mine venner». Det tjener ikke forestillingen på. © FOTO: MAGNUS SKREDE

Av Monica Isakstuen

Riksteatret, Oslo

Regi: Kjersti Haugen.

Koreografi: Magnus Myhr.

Scenograf og kostyme: Milja Salovaara.

Komponist/lyddesigner: Gaute Tønder.

Lysdesigner: Øyvind Wangensteen.

Dramaturg: Morten Kjerstad.

Produsent: Anita Basmo Bjørnstad.

Med: Linn Bjørnvik Grøder, Katja Brita Lindeberg, Evy Kasseth Røsten og Marte Stolp.

Barne- og ungdomskulturen renner over av fortellinger med vennskap som det viktigste omdreiningspunktet. I både tv-serier og bøker kan det virke som om det å være noens bestevenn er den viktigste relasjonen et barn kan ha. I voksenkulturen er imidlertid vennskapet den minst betydningsfulle relasjonen. Der spiller vennskapet som oftest en birolle til de romantiske eller familiære forholdene. Men de vennskapene Monica Isakstuen dykker ned i sin roman «Mine venner» er ikke oppbyggelige eller støttende, slik disse birollene gjerne er. Snarere er de alle sammen er destruktive og energitappende.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?