Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Hva er det vi snakker om, når vi snakker om kulturell appropriering?

Identitetspolitikk?

STANSET I WOKE-TOLLEN: Danby Choi mener at kritikk av kulturell appropriasjon er «rasistisk identitetspolitikk». FOTO: TOM HENNING BRATLIE Tom Henning Bratlie/Klassekampen

Rundt halloween i år blusset debatten rundt kulturell appropriering igjen opp. Den samiske musikeren og aktivisten Ella Marie Hætta Isaksen var blant flere som uttrykte at det ikke er greit å bruke en urfolksdrakt, for eksempel en samisk kofte, som kostyme. Begrunnelsen er enkel: Fordi samer er blitt utsatt for mangeårig undertrykkelse skal de i dag få definere og fremstille seg selv, uten at majoritetsbefolkningen skal presentere karikaturer av deres kulturarv.

Feministene Wencke Mühleisen, Asta Beate Håland og Stephen Walton skriver i Klassekampen mandager. Priya Bains er gjesteskribent.