Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Etter 20 år med jernbanepakker i EU er mange internasjonale togforbindelser blitt innstilt:

Forsinket på ubestemt tid

FORVIKLINGER: På papiret er det fri konkurranse om jernbanenettet i Europa. I praksis er det mange hindringer på sporet. Det vet det svenske selskapet SJ, som ville sette opp en rute mellom Stockholm og Brussel gjennom Tyskland. Her fra stasjonen i Frankfurt i Tyskland.

PÅ VENT: Togene kan være en nøkkel i klimakrisa, men det er langt fra enkelt å toge rundt i Europa. Investigate Europe har undersøkt hvorfor.

«Hop on!» sto det på klistremerkene. Men vanlige folk fikk ikke være med da EU-kommisjonens Connecting Europe Express rullet ut fra Oriente-stasjonen i Lisboa 2. september. Det blå toget la bak seg 100 byer og 26 land før det gled inn langs perrongen på Paris Est en måned seinere. Underveis falt mange bevingede ord om togets velsignelse i klimakrisa.

Investigate Europe er et internasjonalt kooperativ av reportere. 18 journalister i 13 land har samarbeidet om å kartlegge tilstanden på europeiske jernbaner. Sakene publiseres i Klassekampen, Trends og EU Observer (Belgia), Efsyn (Hellas), Il Fatto Quotidiano (Italia), Gazeta Wyborcza (Polen), Público (Portugal), Infolibre (Spania), BBC World Service Radio og Open Democracy (Storbritannia), Republik (Sveits), Dagens Nyheter (Sverige), Der Tagesspiegel (Tyskland), Telex (Ungarn), Falter (Østerrike). Investigate Europe støttes av Fritt Ord, andre stiftelser og av bidrag fra lesere.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production