Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Album

En avslappet triumf

Tar seg tid: «Raise the Roof» er lyden av to utmerkede, uthvilte sangere.

TO KJEMPER: Plant og Krauss klarer å lyde både fremoverlente, engasjerte og avslappede på samme tid, ifølge Arvid Skancke-Knutsen.FOTO: DAVID MCCLISTER David McClister
Album

Robert Plant / Alison Krauss

Raise the Roof

Rounder Records/Warner Music

Det er gått fjorten år. For mange musikere ville det fortonet seg som en liten evighet, i en bransje som i stor grad handler om å holde seg i søkelyset – og der én suksess straks skal følges opp av en ny. Og stort større triumf enn Robert Plant og Alison Krauss’ «Raising Sand» fra 2007 finner du nesten ikke på denne siden av århundreskiftet. Albumet var nominert til fem Grammy-priser, og vant samtlige, inkludert Album of the Year. Det solgte mer enn en million kopier bare i USA, og gikk også til topps på VG-lista.

Om vi bruker uttrykket «triumf» her, er det også fordi «Raising Sand» først og fremst var en kunstnerisk triumf – et mesterlig møte mellom to kunstnere fra hver sin leir. Alison Krauss er den nordamerikanske bluegrass-dronningen, og den soloartisten som har vunnet nest flest Grammy-priser gjennom tidene (etter Beyoncé). Robert Plant er naturligvis den britiske rockeguden, fra den gang det fremdeles ga en viss mening å bruke et slikt begrep. Som godt voksen artist, etter Led Zeppelin, har han bygd en solid og ofte svært sympatisk solokarriere.

Nettopp det at Krauss og Plant har tatt seg så god tid, har nok vært en fordel for prosjektet. «Raise the Roof» fremstår som lyden av to uthvilte musikere og sangere, som lager plater av overskudd og ren musikkglede. Det er noe deilig avslappet over hele albumet, samtidig som det låter fremoverlent og engasjert. Grunnmuren i kompet er mildt sagt solid, fullt av de lekreste detaljer i kombinasjon med en kollektiv fremdrift som imponerer.

«Det beste av alt er at det hele veien låter som et band.»

Platen er glimrende produsert av T Bone Burnett, som også sto bak lyden på «Raising Sand». Selv om de fleste sangene ligger i mid tempo, er det ingen mangel på muskler og musikalsk magi. Jay Bellerose lager en fremragende grunnpuls på trommene, og får ytterligere drahjelp av bassistene Dennis Crouch og Viktor Krauss. Gitarrekken er det heller ingen grunn til å klage på – vi snakker Marc Ribot, David Hidalgo, Bill Frisell og Buddy Miller.

Det beste av alt er at det hele veien låter som et band – ikke bare som en samling av innovatører og håndverkere i verdensklasse. På toppen av dette kommer naturligvis stemmene til Krauss og Plant, som skinner både i tospann og solistisk. Begge imponerer igjen som fortolkere av andres sanger, ikke minst fordi de gjør det så ukunstlet, uanfektet og uberørt. Dette er lyden av sangere som definitivt er trygge på seg selv, men likevel klarer å formidle med nerve.

Samtidig har «Raising the Roof» en ekstra dimensjon i utvalget av låter. Mange av originalversjonene ligger langt fra hverandre, både stilmessig og tidsmessig. Den eldste låten her, «Last Kind Words Blues», stammer fra 1930. Likevel høres de tolv sangene ut som en helhet. Krauss, Plant og Burnett gjør her en viktig jobb som kuratorer og veivisere i musikkhistorien, der eldre bluessangere og folk-artister får lyse side om side med nyere navn som Calexico og Lucinda Williams.

Om Robert Plant var noe av en gravrøver i sin tid med Led Zeppelin, inntar han her rollen som en klok og kunnskapsrik arkeolog. Sammen med produsent Burnett har 73-åringen også skrevet en riktig god originalsang, «High and Lonesome», som er både høyspent og høystemt. Og i en direkte linje fra rhythm & blues-musikken som en gang åpnet dørene til parnasset.

Krauss og Plant har nok en gang lagd en plate som er både polert og potent. Samtidig har de gjort hver eneste sang til deres egen, og skapt en kontemporær historietime med umiddelbar egenart.