Man skal lese Jonas Bals svært generøst og velvillig til å forstå det annerledes enn at han mener at Civita fordekt inngår i et internasjonalt nettverk av tenketanker som ut fra en markedsfundamentalistisk ideologi bekjemper en omfordelende skattepolitikk, velferdsgoder og fagforeninger. Nå sier han at det er slett ikke det han mener. Ham om det.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Realistisk kjøreretning
DebattSamferdsel
En av Stortingets siste og viktige saker før sommeren, var behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) for de neste 12 årene. Regjeringen fikk i all hovedsak tilslutning til en ambisiøs og realistisk plan, som innebærer at det skal satses 1.200 milliarder på utvikling av veier, jernbane, kollektiv, kysttransport og luftfart i alle landsdeler. De siste åtte årene, med ikke-sosialistisk flertall, har gitt om lag en dobling i samferdselssatsingen. Og den har kommet alle deler av landet til gode. Den nye transportplanen sørger for å holde samferdselssatsingen på dette historiske nivået, og enda litt til.