Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Sjøfarten kan gi større transportgevinst enn en jernbane i Nord-Norge.

Riksvei 1

HAVETS MOTORVEI: Norge er sjøveien mot Nord og har en unik og rimelig samferdselssituasjon med sjøveien, skriver Christian Anton Smedshaug. ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS

Gjennom den manglende enigheten om Nasjonal transportplan (NTP) for 2022–2032 er det oppstått et meget godt utgangspunkt for en omprioritering av samferdselsmidler for en ny regjering. Vi kan ta utgangspunkt i at Norge er sjøveien mot Nord og har en unik og rimelig samferdselssituasjon med sjøveien – Riksvei 1. En satsing på Riksvei 1 vil styrke norsk industri der vi allerede har ledende miljøer på skipsbygging, automatisering og lading. Videre bør det lages en systematisk plan for hvordan mer gods- og persontransport kan flyttes over på sjø i hele landet, herunder Oslofjorden, og hvordan vi kan bruke norske verft og rederier i denne prosessen og videre hvilke veiinvesteringer som følger av dette.

Økonomene Morten Jerven, Erik S. Reinert, Maria Walberg, Rune Skarstein, Chr. Anton Smedshaug og Marie Sneve Martinussen skriver onsdager i Klassekampen.